Siirry pääsisältöön

Tanssitaiteilijan elämää ja siitä kuinka kaikki alkoi



Terve vaan kaikille ja tervetuloa seuraamaan flamencotanssi urani kehitystä ja kulkua mahdollisesti näin alussa pelkkien ajatuksieni seurassa, mutta ehkä jossain vaiheessa myös kuvien ja videoiden ohella omista koreografioistani ja kaikesta flamencoon liittyvistä kuvioistani. Pyrin blogini kautta tuomaan esille sitä intoa ja intohimoa flamencoa kohtaan, jonka olen saanut. Kaikki alkoi vuonna 2008, kun ensimmäisen kerran ajatuksissani eksyin internetin kummalliseen maailmaan ja koneellani alkoi soida hieman itämaisia mausteita saanut musiikki. Hameet liehuivat, katseet vangitsivat, tunteet roihusivat ja rytmiikka löi sydämeni läpi sellaisella voimalla, että olin pyörtyä ihastuksesta. Näitä olivat ensitunteeni flamencoa kohtaan, kuin ensirakkaus, hämmentävä, mutta niin kiehtova. Hullaannuin ja intouduin ja aloin heti etsimään paikkaa, jossa harrastaa lajia.

Minulla oli useamman vuoden kokemus latinorytmeistä, joten tanssillista pohjaa löytyi jo jonkinverran. Mutta enpä tiennyt silloin mihin olin ryhtymässä :) ja että tunteen puuskissa vielä uhmaisin itseäni, kuin tuoretta rakkautta, heittelisin kenkiäni seinään ja kiroaisin itseäni...Kuitenkin Jyväskylän Flamencoyhdistys antoi minulle mahdollisuuden. Ensimmäisen vuoden takkuilin seviljanaksien kanssa, mutta jo toisena vuotena hakeuduin kursseille ja jo kesällä 2010 vietin aikaa kuukauden Malagassa tanssikoulussa. Himo flamencotanssia kohtaan kasvoi ja halusin oppia koko ajan lisää ja lisää. Entisenä kilpaurheilijana tiesin, että laji kuin laji, niin tätäkään en voisi ottaa kokeilumielessä vaan pikkuhiljaa vanhat piirteeni alkaisivat nousta esiin. Kunnianhimo, taidonhimo ja esiintymishimo. Luonteeni laatu oli kuin nakutettu flamencoon. Flamenco oli vain laji, jota ei voi kilpailla. Ainoastaan voit olla vielä parempi ja vielä parempi. Ja sehän sopii minulle.

Vuoteen 2010 tanssin pitkälti tekniikkaa hioten, mutta 2011 Helmikuun Granadan reissun jälkeen improvisaatio tanssissa alkoi kiinnostaa, sekä omien koreografioiden tekeminen. Ensimmäinen koreografiani I oli tangos biisiin, joka oli reilu 5min mittainen episodi ja saavutus. Jälkeenpäin mietittynä tein sen eteen todella paljon töitä, vaikka pidinkin sitä ala-arvoisena vielä pitkään sen jälkeen. Vaatimattomuus ja tason korkea ylläpito voi joskus vaikuttaa liikaa ja tänä vuonna sain kokea, että joskus on otettava rennommin, jottei kosketus ja herkkyys tanssiin katoa. Sinänsä harmittaa, että ajanpuutteeni takia en päässyt esittämään koreografia II solea por buleriastani kokonaisuudessaaan, mutta silläkin oli tarkoituksensa näin taiteilijana, että näkisin mitä minun on tehtävä, jotta unelmani toteutuisivat. Vuosi 2011 oli selvä siirtymävaihe tanssijaksi ja teen sen eteen nyt töitä jokainen hetki ja sekuntti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Flamenco

Flamenco on pitkälti elämäntapa. Olen usein sanonut niille, jotka pohtivat flamencotanssin harrastamista, että se ei ole pelkkä tanssi, vaan suuri musiikillinen kokonaisuus, siis elämäntyyli ja tapa joka pitää olla sisimmässä sydänlihaksia myöten. Kuten äitini toisinaan mainitsee, että miten minä voin kuunnella kyseistä musiikkia, kun hänen mielestänsä laulajat vaan ulisee ja voivottelee. Niin, no jos ensimmäinen fiilis alkaa tuolla tunteella, niin ei flamencoa yksinkertaisesti voi harrastaa ainakaan ammattimielessä, tai ainakin jossain vaiheessa huomaa, että ei todellakaan pidä kyseisestä genrestä edes harrastumielessä. Siitä vaan sitten kokeilemaan, ken lajiin on ihastunut. Hameet liehumaan ja kengät kopisemaan. Tunteet elämään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Treenipäiväkirja - Díario de Práctica

 Joanna´s  Baile De Las Sombras  13.3.2014 On aikaa siitä, kun olen viimeksi päivittänyt treenipäiväkirjaani osaltaan johtuen siitä, että olen ollut kolmen kuukauden valmennusmatkalla sydämeeni ja unelmaani. CV-osiosta löydät lisätietoa opiskelustani flamencon parissa. Nyt olen työstämässä vuoden 2014 esityksiä. Tänä vuonna esiintymiseeni kuuluu   http://www.fabricaflamenca.com/  Sevillasta tilaukseen laittamani bata de cola. Bata de cola on hame, jota täytyy tanssittaa kauniisti, kuningatarmaisesti, sillä itse hame on tullut Espanjan kuninkaalisen väen juhla-asusta. Bata de cola hameen käyttö tanssissa vaatii harjoittelemista ja siihen kuuluvan tekniikan hallitsemista. Hame on myös normaalia painavampi, kuin esim. "perus" flamencomekko, joten jalkalihaksien säännöllinen treenaaminen on oletettavaa. Tanssi esitykseni kantaa nimeä Joanna's baile de las sombras Suomeksi: Johannan tanssi varjojen kanssa. Nimi sai alkunsa erään Granadalaisen hotellin

Flamencotanssiteos- Esperanza

Flamencotanssiteos- Esperanza "Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena."  Flamencoteos Esperanza (suomeksi toivo ja odotus) sai alkunsa opiskelumatkallani 2016 Sevillan Trianassa sijaitsevan kadun nimestä Calle Esperanza de Triana. Tämä on legendaarisen Sevillan Trianan alueen katu, joka ympäröi koko Trianan oman pienen keskustan värikkäitä ja rönsyileviä putiikkeja ja äänekkäitä kahvila-tapasbaareja. Sevillan Trianan sydän on täynnä taidetta, rakkautta ja flamencoa, joka ei nuku silloinkaan, kun aurinko laskee ja nousee.  Esperanzan matka flamencoteokseksi alku alkoi syntymään Sevillan auringon paahteessa Kesäkuussa 2016, mutta ensimmäisen kosketuksen koreografisesti se sai vasta 2017 keväällä. Esperanza on oman elämän kasvutarina, niin uuden syntymisestä, k

Kulttuuriopintoja ja Flamencon rytmejä Sevillassa 2016

Työharjoittelu ja Museo del Baile Flamenco, Sevilla   Aloitin muutama viikko sitten työharjoitteluni Museo del baile Flamenco, Sevilla ts. Sevillan flamencotanssi museossa, joka sijaitsee kuuluisan Plaza Alfalfan ja Sevillan katedraalin läheisyydessä. Museo perustettiin Sevillan flamencotanssija Cristina-Hoyos :sen aloitteesta 7. Huhtikuuta vuonna 2006, joten museo itsessään ei ole kovin vanha.   Cristina Hoyos aloitti tanssimisen jo 12-vuotiaana. Liityttyään Antonio Gades :in johtamaan ryhmään hänen tanssiparikseen vuonna 1969 Cristinan ura lähti nousukiitoon trilogioiden mm. Bodas de sangre,  Carmen ja El amor brujo tähdittämänä. Kuinka minä löysin tämän työharjoittelupaikan on sattumaa, sillä useiden hakemuksieni perusteella olin alunperin menossa aivan toiseen paikkaan. Näin kahden viikon jälkeen voin kuitenkin sanoa, että olen enemmän kuin onnellinen harjoittellupaikastani, vaikka helppoa ei todellakaan ole aina ollut.  Työpäiväni vaihtelevat viikottain. Iltavuoroissa mm. va