Flamencotanssiteos- Esperanza
"Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena."
Flamencoteos Esperanza (suomeksi toivo ja odotus) sai alkunsa opiskelumatkallani 2016 Sevillan Trianassa sijaitsevan kadun nimestä Calle Esperanza de Triana. Tämä on legendaarisen Sevillan Trianan alueen katu, joka ympäröi koko Trianan oman pienen keskustan värikkäitä ja rönsyileviä putiikkeja ja äänekkäitä kahvila-tapasbaareja. Sevillan Trianan sydän on täynnä taidetta, rakkautta ja flamencoa, joka ei nuku silloinkaan, kun aurinko laskee ja nousee.
Esperanzan matka flamencoteokseksi alku alkoi syntymään Sevillan auringon paahteessa Kesäkuussa 2016, mutta ensimmäisen kosketuksen koreografisesti se sai vasta 2017 keväällä. Esperanza on oman elämän kasvutarina, niin uuden syntymisestä, kuin vanhan pois kuolemisesta. Esperanza toivoo ja odottaa, luopuu vanhasta ja kasvaa vahvempana uudelleen. Flamencotanssiteos Esperanzan ensimmäinen ensi-ilta julkaistiin toukokuussa 2018 Ylä-kaupungin Yön festivaalin ohjelmistossa ja se on saamassa jatkoa. Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena.
Fe, Esperanza, Amor (suom. usko, toivo, rakkaus) ovat flamencoteos Esperanzan avainsanoja sen luomisprosessissa. Esperanza on matka meidän mielessä. Se kertoo tarinan toivosta ja selviytymisestä, taustalla melankolia surusta.
Esperanza ilmaisee voimakkaita, mutta myös pehmeitä kerroksia ja tunteita, sekä niiden kontrasteja, mitä flamencotanssin rytmisyys tasapainottaa. Esperanzan esitysmusiikki tunnustaa flamencolle tyypillisiä sävelkulkuja jotka ovat yhdistyneet moderniin flamencoon, niin ilmaisullisesti ja rytmillisesti.
Fe, Esperanza, Amor (eng. Faith, Hope, Love) is the key words of the expressions and story, creating flamenco dancing artwork Esperanza. Esperanza is the travel in our mind. It's telling to story about hope and survive, behind some melancholy and sad. Esperanza impressing strong, but also soft feelings and contrast, what flamenco rhythmically balancing. The music expressing modern flamencomusic with dancing artwork primitives flamenco movement and rhythm.
Lisätietoa tanssiteoksesta Instagramissa:@juanadelagolondrinarosa
Flamencotanssiteos- Esperanza
"Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena."
Flamencoteos Esperanza (suomeksi toivo ja odotus) sai alkunsa opiskelumatkallani 2016 Sevillan Trianassa sijaitsevan kadun nimestä Calle Esperanza de Triana. Tämä on legendaarisen Sevillan Trianan alueen katu, joka ympäröi koko Trianan oman pienen keskustan värikkäitä ja rönsyileviä putiikkeja ja äänekkäitä kahvila-tapasbaareja. Sevillan Trianan sydän on täynnä taidetta, rakkautta ja flamencoa, joka ei nuku silloinkaan, kun aurinko laskee ja nousee.
Esperanzan matka flamencoteokseksi alku alkoi syntymään Sevillan auringon paahteessa Kesäkuussa 2016, mutta ensimmäisen kosketuksen koreografisesti se sai vasta 2017 keväällä. Esperanza on oman elämän kasvutarina, niin uuden syntymisestä, kuin vanhan pois kuolemisesta. Esperanza toivoo ja odottaa, luopuu vanhasta ja kasvaa vahvempana uudelleen. Flamencotanssiteos Esperanzan ensimmäinen ensi-ilta julkaistiin toukokuussa 2018 Ylä-kaupungin Yön festivaalin ohjelmistossa ja se on saamassa jatkoa. Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena.
Fe, Esperanza, Amor (suom. usko, toivo, rakkaus) ovat flamencoteos Esperanzan avainsanoja sen luomisprosessissa. Esperanza on matka meidän mielessä. Se kertoo tarinan toivosta ja selviytymisestä, taustalla melankolia surusta.
Esperanza ilmaisee voimakkaita, mutta myös pehmeitä kerroksia ja tunteita, sekä niiden kontrasteja, mitä flamencotanssin rytmisyys tasapainottaa. Esperanzan esitysmusiikki tunnustaa flamencolle tyypillisiä sävelkulkuja jotka ovat yhdistyneet moderniin flamencoon, niin ilmaisullisesti ja rytmillisesti.
Esperanza ilmaisee voimakkaita, mutta myös pehmeitä kerroksia ja tunteita, sekä niiden kontrasteja, mitä flamencotanssin rytmisyys tasapainottaa. Esperanzan esitysmusiikki tunnustaa flamencolle tyypillisiä sävelkulkuja jotka ovat yhdistyneet moderniin flamencoon, niin ilmaisullisesti ja rytmillisesti.
Fe, Esperanza, Amor (eng. Faith, Hope, Love) is the key words of the expressions and story, creating flamenco dancing artwork Esperanza. Esperanza is the travel in our mind. It's telling to story about hope and survive, behind some melancholy and sad. Esperanza impressing strong, but also soft feelings and contrast, what flamenco rhythmically balancing. The music expressing modern flamencomusic with dancing artwork primitives flamenco movement and rhythm.
Esperanza
Flamencoteos Esperanza (suomeksi toivo ja odotus) sai alkunsa opiskelumatkallani 2016 Sevillan Trianassa sjaitsevan kadun nimestä Calle Esperanza de Triana. Tämä on legendaarisen Sevillan Trianan alueen katu, joka ympäröi koko Trianan oman pienen keskustan värikkäitä ja rönsyileviä putiikkeja ja äänekkäitä kahvila-tapasbaareja. Sevillan Trianan sydän on täynnä taidetta, rakkautta ja flamencoa, joka ei nuku silloinkaan, kun aurinko laskee ja nousee.
Esperanzan matka flamencoteokseksi alku alkoi syntymään Sevillan auringon paahteessa Kesäkuussa 2016, mutta ensimmäisen kosketuksen koreografisesti se sai vasta 2017 keväällä. Esperanza on oman elämän kasvutarina, niin uuden syntymisestä, kuin vanhan pois kuolemisesta. Esperanza toivoo ja odottaa, luopuu vanhasta ja kasvaa vahvempana uudelleen.
Fe, Esperanza, Amor (suom. usko, toivo, rakkaus) ovat flamencoteos Esperanzan avainsanoja flamencotanssin ilmaisun tunnetiloista. Esperanza on matka sydämen ympäri ja maailman ääriin. Se kertoo niin surusta ja kivusta, mutta myös toivosta ja rakkaudesta, joita elämässä ei koskaan tulisi unohtaa.
Esperanza on impulsiivisen tunteenmyrskyn huuto, joka ei jätä ketään ilman kipua, toivoa tai rakkauden lämpöä. Esperanzan esitysmusiikki koostuu flamencon primitiivisistä arabilaisista sävelmistä, jotka ovat yhdistyneet flamencon ilmaisun liikkeisiin, rytmiin ja säveliin.
Esperanza on impulsiivisen tunteenmyrskyn huuto, joka ei jätä ketään ilman kipua, toivoa tai rakkauden lämpöä. Esperanzan esitysmusiikki koostuu flamencon primitiivisistä arabilaisista sävelmistä, jotka ovat yhdistyneet flamencon ilmaisun liikkeisiin, rytmiin ja säveliin.
Fe, Amor, Esperanza, (eng. Faith, Hope, Love) is the keys for expression to creating flamenco dancing artwork Esperanza. Esperanza is the travel to inside and out to heart and over to world. It's telling to story about sad, desperation and pain, but also for hope and love what we could never forget. Esperanza is cry for impulsive feelings near of the ocean and storms, which don't let nobody without cold and pain or in the end warm of love. The music is from primitive Arabic music and with combinations to expression for the flamenco movement, rhythm and melody.
Esperanzan ensi-ilta tekee tuloaan Toukokuussa 2018, mutta sitä ennen johdatan teidät matkaan muutamien trailereiden merkeissä. Esperanza is coming in May 2018, but before that I will show some travel with trailers.
Etsin tuleviin flamenco teoksiin soittajia ja rytmi-muusikoita, jotka vastaavat teoksen sävellyksestä.
Haku voimassa toistaiseksi.
Sinun ei tarvitse olla flamenconammattilainen, riittää, että kiinnostusta on tarpeeksi lähteä suunnittelemaan taiteellista musiikkia tanssiteokseen!
Lähetä lyhyt vapaamuotoinen kuvaus ja tai video näyte:
Sinun ei tarvitse olla flamenconammattilainen, riittää, että kiinnostusta on tarpeeksi lähteä suunnittelemaan taiteellista musiikkia tanssiteokseen!
Lähetä lyhyt vapaamuotoinen kuvaus ja tai video näyte:
johanna.tuominen80@hotmail.fi
Busco cooperacion con otros musicos de flamenco, que puede componer musica de mi obras del flamenco!
Mandarme presentaciónes libres o el video de el correo electronico: johanna.tuominen80@hotmail.fi
Mandarme presentaciónes libres o el video de el correo electronico: johanna.tuominen80@hotmail.fi
La Luna de Nueva Volver Con los Gitanos de Sacromonte, 2015
Nykyflamencoteos: La Luna de Nueva Volver con los Gitanos de Sacromonte on intuitiivinen, kohtalokas ja tunteikas matka minuuteen, uudelleen syntymiseen ja uuden ajan vastaanottamiseen.
Ensi-ilta 21.7.2015 Tampereen Flamencoviikon Avoimet lauteet, Telakka
http://tampereflamenco.com/
Esiintymiskappeet:
1.El Camino de las Sombras, Koreografi/tanssi: Johanna Tuominen
2. Salida del sol a las Montañas, Koreografi/tanssi/laulu: Johanna Tuominen
3. La luna Nueva Volver con los Gitanos de Sacromonte, Koreografi/tanssi: Johanna Tuominen
Esittäjät: Johanna Tuominen
Koreografi ja taiteellinen suunnittelu: Johanna Tuominen
Flamencotanssi ja laulu: Johanna Tuominen
Inspiraciónes del musicas y artistas del obra:
José Enrique Morente - Concert Estrella Morente
La noche (Soleá) Estrella Morente
Ensi-ilta 21.7.2015 Tampereen Flamencoviikon Avoimet lauteet, Telakka
http://tampereflamenco.com/
Esiintymiskappeet:
1.El Camino de las Sombras, Koreografi/tanssi: Johanna Tuominen
2. Salida del sol a las Montañas, Koreografi/tanssi/laulu: Johanna Tuominen
3. La luna Nueva Volver con los Gitanos de Sacromonte, Koreografi/tanssi: Johanna Tuominen
Esittäjät: Johanna Tuominen
Koreografi ja taiteellinen suunnittelu: Johanna Tuominen
Flamencotanssi ja laulu: Johanna Tuominen
Inspiraciónes del musicas y artistas del obra:
José Enrique Morente - Concert Estrella Morente
La noche (Soleá) Estrella Morente
Joanna´s baile de las sombras, 2014
Joanna´s baile de las sombras suomennettuna Johannan tanssi varjojen kanssa saa ensi-iltansa 17.5.2014 Ylä-Kaupungin Yö tapahtumassa Vakiopaineen Teatterilavalla klo 19:30. Tanssiteoksen nimi sai alkunsa erään arabialaistyylisesti sisustetun Granadalaisen hotellin (Apartamento el Almez) sisustustyylistä. Hotellin rakennus on 1500-luvulta peräisin ja joka on myös Unescon maailmanperintökohde. Hotellin kunnostuksen yhteydessä on haluttu säilyttää arabialainen arkkitehtuuri, sekä asunnoissa sille tyypillinen arabialaisvaikutteinen sisustuksellinen tyyli.
Tyylisuunta loi minulle luovuuden kukoistukseen, kun vietin siellä muutaman yön talvella 2013. Erityisesti kiinnitin huomiotani erikoiseen seinälamppuun, joka loi muodoillaan upeita varjoja luolamaisen huoneen seinälle ja heti sillä hetkellä päätin valokuvata ilmiötä. Myöhemmin innostuin keksimään valokuvalle Espanjankielisen nimen ja tällä hetkellä nimi edustaa myös uutta tanssiteostani.
Tanssiteokseni kertoo osaltaan vanhan tyylisuunnan flamencosta Andaluciassa. Tanssiteokseeni kuuluu myös merkittävästi bata de cola flamencohame. Ajatus varjoista kiteytyy bata de cola flamencohameen laajukseen, jota tyypillisesti heitetään ilmaan, sitä tanssittaessa. Tarkoitukseni on luoda niin hameen, kuin oman tunneilmaisun kautta herkkiä tanssillisia yhdistelmiä, sekä sen vastakohtia.
Tanssiteokseni perustuu suurimmalta osin improvisaatioon, sillä flamenco parhaimmillaan on juuri sitä. Bata de cola flamencohame vaatii paljon tanssijaltaan ja tekniikan harjoittelemiseen minulla on mennyt noin puoli vuosi. Hame on myös osaltaan yksi esiintyjä. Esiinnyn elävällä musiikilla, jota edustaa flamencolle perinteinen flamencokitara ja cajon. Musiikissa tullaan kuulemaan tyylisuuntia mm. Granaína, alegria, bulerias ja solea paloista.
Tyylisuunta loi minulle luovuuden kukoistukseen, kun vietin siellä muutaman yön talvella 2013. Erityisesti kiinnitin huomiotani erikoiseen seinälamppuun, joka loi muodoillaan upeita varjoja luolamaisen huoneen seinälle ja heti sillä hetkellä päätin valokuvata ilmiötä. Myöhemmin innostuin keksimään valokuvalle Espanjankielisen nimen ja tällä hetkellä nimi edustaa myös uutta tanssiteostani.
Tanssiteokseni kertoo osaltaan vanhan tyylisuunnan flamencosta Andaluciassa. Tanssiteokseeni kuuluu myös merkittävästi bata de cola flamencohame. Ajatus varjoista kiteytyy bata de cola flamencohameen laajukseen, jota tyypillisesti heitetään ilmaan, sitä tanssittaessa. Tarkoitukseni on luoda niin hameen, kuin oman tunneilmaisun kautta herkkiä tanssillisia yhdistelmiä, sekä sen vastakohtia.
Tanssiteokseni perustuu suurimmalta osin improvisaatioon, sillä flamenco parhaimmillaan on juuri sitä. Bata de cola flamencohame vaatii paljon tanssijaltaan ja tekniikan harjoittelemiseen minulla on mennyt noin puoli vuosi. Hame on myös osaltaan yksi esiintyjä. Esiinnyn elävällä musiikilla, jota edustaa flamencolle perinteinen flamencokitara ja cajon. Musiikissa tullaan kuulemaan tyylisuuntia mm. Granaína, alegria, bulerias ja solea paloista.
Flamencotanssi teos/projekti Joanna's baile de las sombras esiintymiset:
2014 (4.10) Jyväskylän Flamencoyhdistyksen Matinnea, Joanna's baile de las sombras.
2014 Tampereen Flamencofestivaalit, Telakka, Avoimet Lauteet, Joanna's baile de las sombras improvisaatio duo-kokoonpano.
2014 Ylä-Kaupungin Yö Tapahtuma, Vakiopaine Teatteri, Joanna's baile de las sombras improvisaatio kokoonpano.
Místico 2012, 2013
Projekti Místico sai alkunsa eräänä kauniina Toukokuisena päivänä 2012. Surffaillessani internetin ihmeellisessä maailmassa kappale Mi Tierra ( La Esperanza) sykähdytti minua. Ihastuin alunperin kappaleen hieman konemaiseen rytmiikkaan, mutta myös siihen, että kappale ei ollut aivan perinteinen flamencokappale. Koreografia iskeytyi aika pian ajatuksiini kappaletta kuunnellessani ja tanssikuviot luoviutuivat hyvinkin nopeasti sen ympärille.
Tässä vaiheessa projektini oli yhden kappaleen varassa, ja mielessä vielä hautui kokonaisen ohjelmiston esittäminen. Projekti Místicon ensi-ilta kuviot oli tarkoitus esittää Jyväskylän Flamenco yhdistyksen Matinneassa 6.10.2012, mutta koreografini sainkin yllättäen mahdollisuuden päästä koetukseen Ilokivessä, Ympäristöpäivä tapahtumassa 15.9.2012, joka oli minulle myös ensimmäinen esiintyminen soolotanssijana. Siitä alkoikin inspiraatioiden aika ja místico projektin muotoutuminen.
Seuraavaksi esiinnyin Jyväskylän Flamencoyhdistyksen matinneassa, jonka jälkeen jatkoin tanssikeikkaani Jyväskylän Flamencoyhdistyksen syysnäytökseen Sataa, sataa kopisee A-salille 4.11.2012. Tämä oli vasta alkua kaikelle ja místicon alkuhuumaa. Töitä olisi edessä.
Pakko Tanssia kiertueen esikarsinta antoi esimakua, mitä tanssiminen voi kilpailu mielessä olla. Koreografin pakkaaminen alle minuutin kokoiseen repertuaariin oli suhteellisen haastava tehtävä. Vaikka itse kilpailussa en menestynyt sain siitä kuitenkin hyvin paljon kokemusta ja tuntumaa, mitä esiintyminen voi olla kameroiden ja häikäisevien spottien kirkkaudessa. Pakko Tanssia esikarsinta oli minulle hyvin karaiseva kokemus ja antoi itseluottamusta jatkolle.
Ylä-Kaupungin Yö 2013 Tapahtumaan olin sunnittellut ja valmistellut taustoilla toimivan esityksen ja improvisaatio osuuden. Improvisaatio osuus haastoi ensimmäistä kertaa kuuntelemaan ja vastaamaan kitaristin ja elävän musiikin haasteisiin. Se myös vahvisti fiiliksiä siitä, että halusin tulevaisuudessa esiintyä enemmän muusikoiden kanssa. Tampereen Flamencofestivaaleilla 2013 olin jo lähestulkoon haudannut taustamusiikki esiintymisen. Tällä hetkellä projekti Místicon tulevaisuus kuuluu taitavalle flamencomuusikko työryhmälle.
Projekti Místicon Esiintymiset:
23.7.2013 Tampereen Flamencofestivaalit, Avoimet Lauteet, Telakka
24.5-25.5-26.5.2013 Huoneteatteri, Jyväskylän Flamencoyhdistyksen kevätnäytös, Jacaranda
18.5.2013 Ylä-Kaupungin Yö, Vakiopaine Teatteri
11.1.2013 Pakko Tanssia Kiertue, Tampere
4.11.2012 Sataa, sataa kopisee, Jyväskylän Flamencoyhdistyksen syysnäytös, A-sali
6.10.2012 Jyväskylän Flamencoyhdistys, Matinnea, Mäkitupa
15.9.2012 Ilokivi, Ympäristöpäivät
Kommentit
Lähetä kommentti