Siirry pääsisältöön

Flamencotanssiteos- Esperanza

Flamencotanssiteos- Esperanza

"Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena." 


Flamencoteos Esperanza (suomeksi toivo ja odotus) sai alkunsa opiskelumatkallani 2016 Sevillan Trianassa sijaitsevan kadun nimestä Calle Esperanza de Triana. Tämä on legendaarisen Sevillan Trianan alueen katu, joka ympäröi koko Trianan oman pienen keskustan värikkäitä ja rönsyileviä putiikkeja ja äänekkäitä kahvila-tapasbaareja. Sevillan Trianan sydän on täynnä taidetta, rakkautta ja flamencoa, joka ei nuku silloinkaan, kun aurinko laskee ja nousee. 

Esperanzan matka flamencoteokseksi alku alkoi syntymään Sevillan auringon paahteessa Kesäkuussa 2016, mutta ensimmäisen kosketuksen koreografisesti se sai vasta 2017 keväällä. Esperanza on oman elämän kasvutarina, niin uuden syntymisestä, kuin vanhan pois kuolemisesta. Esperanza toivoo ja odottaa, luopuu vanhasta ja kasvaa vahvempana uudelleen. Flamencotanssiteos Esperanzan ensimmäinen ensi-ilta julkaistiin toukokuussa 2018 Ylä-kaupungin Yön festivaalin ohjelmistossa ja se on saamassa jatkoa. Flamencotanssiteos Esperanza on käynyt läpi taiteellisia muutoksia ja se on nyt mukana Jyväskylän Yliopiston ja Taideyliopiston järjestämässä tanssipedagogiigan 2024-2025 koulutuksen oma liike kurssin koreografiaprosessin tanssillisen työn kohteena. 



Fe, Esperanza, Amor (suom. usko, toivo, rakkaus) ovat flamencoteos Esperanzan avainsanoja sen luomisprosessissa. Esperanza on matka meidän mielessä. Se kertoo tarinan toivosta ja selviytymisestä, taustalla melankolia surusta. 
Esperanza ilmaisee voimakkaita, mutta myös pehmeitä kerroksia ja tunteita, sekä niiden kontrasteja, mitä flamencotanssin rytmisyys tasapainottaa. Esperanzan esitysmusiikki tunnustaa flamencolle tyypillisiä sävelkulkuja jotka ovat yhdistyneet moderniin flamencoon, niin ilmaisullisesti ja rytmillisesti




Fe, Esperanza, Amor (eng. Faith, Hope, Love) is the key words of the expressions and story, creating flamenco dancing artwork Esperanza. Esperanza is the travel in our mind. It's telling to story about hope and survive, behind some melancholy and sad. Esperanza impressing strong, but also soft feelings and contrast, what flamenco rhythmically balancing. The music expressing modern flamencomusic with dancing artwork primitives flamenco movement and rhythm. 


Lisätietoa tanssiteoksesta Instagramissa:
@juanadelagolondrinarosa


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Treenipäiväkirja - Díario de Práctica

 Joanna´s  Baile De Las Sombras  13.3.2014 On aikaa siitä, kun olen viimeksi päivittänyt treenipäiväkirjaani osaltaan johtuen siitä, että olen ollut kolmen kuukauden valmennusmatkalla sydämeeni ja unelmaani. CV-osiosta löydät lisätietoa opiskelustani flamencon parissa. Nyt olen työstämässä vuoden 2014 esityksiä. Tänä vuonna esiintymiseeni kuuluu   http://www.fabricaflamenca.com/  Sevillasta tilaukseen laittamani bata de cola. Bata de cola on hame, jota täytyy tanssittaa kauniisti, kuningatarmaisesti, sillä itse hame on tullut Espanjan kuninkaalisen väen juhla-asusta. Bata de cola hameen käyttö tanssissa vaatii harjoittelemista ja siihen kuuluvan tekniikan hallitsemista. Hame on myös normaalia painavampi, kuin esim. "perus" flamencomekko, joten jalkalihaksien säännöllinen treenaaminen on oletettavaa. Tanssi esitykseni kantaa nimeä Joanna's baile de las sombras Suomeksi: Johannan tanssi varjojen kanssa. Nimi sai alkunsa erään Granadalaisen hotellin

Kulttuuriopintoja ja Flamencon rytmejä Sevillassa 2016

Työharjoittelu ja Museo del Baile Flamenco, Sevilla   Aloitin muutama viikko sitten työharjoitteluni Museo del baile Flamenco, Sevilla ts. Sevillan flamencotanssi museossa, joka sijaitsee kuuluisan Plaza Alfalfan ja Sevillan katedraalin läheisyydessä. Museo perustettiin Sevillan flamencotanssija Cristina-Hoyos :sen aloitteesta 7. Huhtikuuta vuonna 2006, joten museo itsessään ei ole kovin vanha.   Cristina Hoyos aloitti tanssimisen jo 12-vuotiaana. Liityttyään Antonio Gades :in johtamaan ryhmään hänen tanssiparikseen vuonna 1969 Cristinan ura lähti nousukiitoon trilogioiden mm. Bodas de sangre,  Carmen ja El amor brujo tähdittämänä. Kuinka minä löysin tämän työharjoittelupaikan on sattumaa, sillä useiden hakemuksieni perusteella olin alunperin menossa aivan toiseen paikkaan. Näin kahden viikon jälkeen voin kuitenkin sanoa, että olen enemmän kuin onnellinen harjoittellupaikastani, vaikka helppoa ei todellakaan ole aina ollut.  Työpäiväni vaihtelevat viikottain. Iltavuoroissa mm. va